Tijdens deze workshop leer je de principes van het Business Model Canvas kennen en hoe je deze tool kan hanteren om jouw eigen zakelijk concept op punt te zetten.

Je staat er niet alle dagen bij stil, maar jouw zaakvoering hangt af van diverse factoren. Zowel binnen als buiten je bedrijf. Dagelijks neem je beslissingen, gebaseerd op beiden intuïtie en de waarden waar je voor staat ten aanzien van je klanten.

Echter is het niet eenvoudig steeds het gehele plaatje of de samenhang achter je zaken te blijven zien.

Een businessplan schrijven, wat dateert uit de tijd dat diverse business schools ontstonden, is complex en tijdrovend. Sinds de publicatie in 2010 van de methodiek en het bijhorende boek ‘Business Model Generation’, geschreven door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur, is deze vernieuwende methodiek wereldwijd enorm populair geworden.

“Het Business Model Canvas als basis om je zakelijk concept te structureren en blijvend in vraag te stellen.”

Een methodiek die eenvoudig, visueel en samenhangend werd opgesteld. Opgebouwd uit 9 aparte bouwstenen, die allen op elkaar inspelen en waarvan de gekozen samenhang het business model vormt.

In deze tijden van ‘disruptie’ wordt het gebruikt door startups, die zo een Lean Startup nastreven om vervolgens te ‘scalen’ of grootschalig uit te breiden.

Maar ook jij kan de principes van deze ‘disruptive innovators’ aanleren en je zaak leren vatten op één enkel papiervel.

Leer de ondernemende taal achter deze werkwijze begrijpen en hanteren, opdat je zelf kort op de bal kan reageren of proactief kan nadenken over een goede strategie achter je zaak, of een goed werkend business model. Herontdek je eigen business en denk een onderscheidende strategie uit.