Tijdens deze workshop leer je de principes van het onderhandelen toepassen op een interactieve hands-on manier.

In het ondernemen kom je in contact met diverse stakeholders. Met ieder van hen kun je op een andere manier handelen. Op korte of lange termijn kunnen hierdoor andere soorten relaties ontstaan en dit afhankelijk van hoe goed je met deze stakeholders onderhandelt of hoe strategisch je dit aanpakt.

Inzicht krijgen in je eigen vaardigheid tot onderhandelen is een eerste stap om tot goede resultaten te komen.

Het onder de knie krijgen van onderhandelingstechnieken door oefening en het verwerven van inzicht in strategieën om de onderhandelingen te voeren is een noodzakelijke stap.

“De automarkt als simulatie van hoe onderhandelingen kunnen verlopen met leveranciers, partners en klanten.”

Om deze zaken onder de knie te krijgen, worden de deelnemers ondergedompeld in een levensechte simulatie-oefening. Deze sessie vertrekt vanuit een scenario binnen de automobielsector en combineert theorie en oefening gevolgd door een deskundige evaluatie .

Deelnemers worden in diverse rollen verdeeld om proefondervindelijk de verschillen tussen leveranciers, partners en klanten te leren kennen. Markt gerelateerde situaties beïnvloeden de simulatie-oefening, zodat de deelnemers strategische keuzes leren maken en ontdekken van zichzelf welke sterktes en werkpunten ze hebben op vlak van onderhandelen.

Via reflectie worden technieken van het onderhandelen besproken en leren de deelnemers lessen trekken uit de oefening en hun eigen onderhandelingsvaardigheden.